انواع سقف در ساختمان

  • سقف طاق ضربی

سیستم سقف طاق ضربی از قدیمی‌ترین نوع سقف‌های رایج در کشور است که به دلیل وزن بالا و عملکرد ضعیف در مقابل زلزله دیگر منسوخ شده است و دیگر مورد تایید ضوابط وآیین نامه ها نیست. این سقف در گذشته به علت سرعت اجرای بالا، در دسترس بودن مصالح و عدم نیاز به تخصص بالا و همچنین هزینه پایین، کاربرد بسیاری داشته است. جهت اجرای این سقف بین دو تیر موازی که در اصطلاح به آن پل گفته می‌شود تیرهای فرعی به موازات هم و عمود بر پل ها نصب می‌شوند و داخل تیرهای فرعی به وسیله آجر و گچ خاک سقف اجرا می گردد.

 

  • سقف تیرچه بلوک سفالی، سیمانی و تیرچه فلزی

سقف تیرچه بلوک از جمله رایج ترین انواع سقف است که در آن تیرچه ها نقش تیر فرعی را داشته و فاصله بین آنها با بلوک پر می شود. در این سقف بلوک‌ها نقش سازه‌ای ندارند. در ساختمان های اسکلت فلزی، بتنی و آجری از این نوع سقف استفاده می شود. سقف تیرچه بلوک وزن سبکی دارد و در برابر نیروهای افقی از مقاومت لازم برخوردار است. در اجرای این سقف به جک های زیر سقفی نیاز نیست و سقف و اسکلت آن به صورت یکپارچه خواهند بود. استفاده از بلوک به جای بتن کششی، این سقف را مقرون بصرفه کرده و استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است.

 

  • سقف دال بتنی

این نوع سقف بدلیل وزن بالای آن و سرعت اجرای پایین و همچنین هزینه ی بیشتری که دارد کمتر مورد استفاده قرار  می گیرد. اما با این وجود برخی از مهندسین طراح اعتقاد بیشتری به سقف دال دارند و در طراحی های خود از این سقف استفاده می کنند. در برخی ساختمانها که از اهمیت بالایی برخوردارند. مثل ساختمانهای واقع در در نیروگاهها یا مراکز صنعتی بزرگ از سیستم سقف دال بتنی استفاده می شود. اجزای تشکیل دهنده ی این سقف آرماتور و بتن است. آنچه که درمورد سقف دال بتنی لازم به ذکر است اینست که دال اصولا به دو دسته ی دال یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود و تفاوت این دو نوع دال در مقدار و جهت قرارگیری آرماتورهای آنهاست.
عاملی که باعث تمایز دال یک طرفه از دال دو طرفه می شود نسبت اندازه طول به عرض آن است. بدین ترتیب که هرگاه نسبت طول به عرض دال از عدد ۲ کمتر باشد این دال یک طرفه و در غیر این صورت دو طرفه در نظر گرفته شده و بر همین اساس طراحی می شوند. دال یک طرفه فقط در جهت طولی و دال دو طرفه در هر دو جهت نیاز به آرماتور خمشی دارد. دال ها در اسکلت بتنی بصورت درجا اجرا می شوند بدین ترتیب که با قالب بندی کل سطح سقف یک عرشه موقت ایجاد می کنند و سپس آرماتوربندی کرده و بتن ریزی می کنند و قالب ها می بایست تا گیرش حداقل بتن در جای خود باقی بمانند و به هیچ وجه نباید زودتر از موعد باز می شوند.
در اسکلت های فلزی نیز دال ها بصورت پیش ساخته استفاده می شوند. بدین ترتیب که با اندازه گیری دقیق تیرریزی موجود، دال های نواری را طبق همین اندازه ها در کارخانه ساخته و سپس به محل پروژه حمل و در تراز مورد نظر نصب می کنند. این دال های پیش ساخته یا به صورت پیش تنیده و یا بصورت عادی ساخته می شوند.

 

  • سقف کوبیاکس

این سقف از نظر ظاهر شبیه به یک دال دو طرفه است. در داخل این دال دو طرفه گوی‌ های توخالی سبک ‌وزنی به‌ طور منظم قرار داده می ‌شوند. این گوی‌ ها در فضای بین میلگردهای بالا و پایین قرار می ‌گیرند. نقشی که این گوی‌ های توخالی بازی می‌کنند مانند نقشی است که بلوک ‌ها (فوم) در سقف تیرچه بلوک بازی می‌ کنند (پرکننده). از زمان ورود این نوع سقف به ایران مدت ‌زمان زیادی نمی‌ گذرد اما از آنجایی که اجرای آن زمان ‌بر و پرهزینه است، باید جوانب اقتصادی آن را در پروژه مدنظر قرار داد.

 

  • سقف عرشه فولادی

این نوع سقف با استفاده از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل ساخته می شود و اجزای آن شامل ورق گالوانیزه، فلاشینگ، گل میخ، می باشد. این سقف وزن بسیار سبکی دارد و اجرای آن از نظر اقتصادی مقرون بصرفه است. با استفاده از این سیستم می توان سقف گذاری و بتن ریزی را همزمان در تمام طبقات انجام داد. این سقف را می توان جایگزینی مناسب برای سقف های تیرچه بلوک در نظر گرفت. از مزایای این سقف می توان به ایمنی در هنگام کار اشاره نمود، زیرا بعد از اتصال ورق های گالوانیزه به سازه، سطحی یکپارچه ایجاد می شود که کارگران با خیالی آسوده می توانند بر روی آن کار کنند.

 

  • سقف روفیکس

این سقف در واقع همان سقف کامپوزیت است که بجای تخته یا ورق (که بعنوان قالب استفاده می شوند) از یک صفحه فلزی مشبک با نام روفیکس بعنوان قالب ماندگار استفاده می شود. جنس روفیکس  ورق گالوانیزه به ضخامت ۰٫۷ تا ۰٫۸ میلیمتر است. همین مشبک بودن روفیکس موجب می شود بتن تازه به خوبی با آن درگیر شود و بدلیل ترکیب بتن و فلز مقاومت بدست آمده برای تحمل بارهای وارده به سقف قابل توجه خواهد بود. فاصله تیرهای فرعی تا حداکثر ۸۰ سانتی متر می تواند باشد چراکه بیشتر از آن باعث شکم دادن روفیکس در هنگام بتن ریزی خواهد شد.
دو نکته بسیار مهم باید در مورد بتن ریزی سقف روفیکس مدنظر قرار داد این است که اولا نسبت آب به سیمان بتن به هیچ وجه نباید بالا باشد یا به عبارت دیگر بتن نباید شل باشد، ثانیا از تجمع بتن در یک نقطه جدا خودراری نمود چون ممکن است در اثر بار زیاد، روفیکس شکم داده و یا پاره شود. اجزای تشکیل دهنده این نوع سقف شامل روفیکس، ارماتورو بتن می باشد. ساده بودن روش اجرا و سرعت بالای کار از مزایای این سقف می باشد اما از انجا که روفیکس یک قالب ماندگار است جزء مصالح مصرفی سقف به حساب امده و در نتیجه هزینه آن را کمی بالا می برد.

 

  • سقف وافل

سقف وافل یا دال دوطرفه به سقفی گفته می شود که با استفاده از سیستم دال قابلمه ای ساخته می شود. به این سقف ها، سقف قابلمه ای و یا سقف مشبک نیز گفته می شود که همانند دال دوطرفه است و در مقایسه با سایر سقف های مجوف و سقف های عرشه فولادی هزینه اجرای پایین تری دارد . از این سازه برای مکان هایی مانند بیمارستان ها، پارکینگ های مسقف، مکان های عمومی مانند فرودگاه ها و ایستگاه های سرپوشیده و سوله های صنعتی استفاده می شود. علاوه بر آن زمان اجرای سقف وافل به دلیل عدم نیاز به میلگرد تقویتی و اتصال آن به تیرها کوتاه تر می باشد. بتن ریزی یکپارچه بدون افزودن روان کننده از دیگر مزایای اجرای این سقف در نظر گرفته شده است.

 

  • سقف کاذب

این سقف ها از جمله سبک ترین نوع سقف به شمار می آیند که پس از نصب لوله های تاسیساتی می توان آن را اجرا نمود

از مزایای این سقف می توان به وزن بسیار سبک، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، اجرای سریع و ایمنی بالا اشاره نمود. این سقف به راحتی بین تیرچه ها قابل اجراست و به سقف اصلی متصل خواهد شد. این نوع سقف از پرکاربردترین و محبوب ترین سقف ها و از لحاظ قیمت، مقرون بصرفه می باشد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت های این محصول به قسمت قیمت سقف و دیوار کاذب مراجعه کنید.

برای گرم و سرد کردن ساختمان باید در هدر رفت انرژی صرفه جویی شود که یکی از نکات بسیار مهم در ساختمان سازی است. دوجداره کردن سقف باعث ذخیره انرژی شده و از هدر رفت آن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. اگر یک سقفی زیر سقف اصلی یا همان سقف باربر ایجاد شود به آن سقف کاذب گفته می‌شود که دارای ویژگی‌های زیر است:

  • کاهش ارتفاع ساختمان در بعضی از نقاط آن مانند حمام‌ها
  • عبور مخفی کانال‌های تاسیساتی
  • عایق صوتی و حرارتی مناسب
  • جلوگیری از دیده شدن برخی از سازه‌ها در ساختمان مثل خرپا‌ها که زیبایی خاصی ندارند

در اجرا و ایجاد سقف‌های کاذب باید دقت شود که این سقف‌ها با وزن کم و سبکی ساخته شوند و هر قدر ظریف‌تر اجرا شود به زیبایی آن خواهد افزود. چراکه این سقف‌ها هیچ نوع خاصیت باربری ندارند و هیچ نیرویی تحمل نمی‌کنند. در ادامه به انواع این سقف‌ها و مصالح به کار برده شده در سقف‌های کاذب اشاره خواهیم کرد. سقف کاذب چوبی، سقف کاذب آجری، سقف کاذب کانتکس، سقف کاذب رابیتس، سقف کاذب آکوستیک، سقف کاذب با پوشش قطعات گچی پیش‌ساخته، ساخت سقف کاذب با استفاده از ورق‌هایی مثل آلومینیوم و فایبر گلاس.

 

  • سقف پیش تنیده

در این نوع سقف از یکسری کابل با مقاومت کششی بالا به جای آرماتور استفاده می شود. این کابل ها تحت کشش قرار می گیرند و در دو سر تیر محکم گره زده شده و تثبیت می گردند. این کابل ها نیروی بارهای ثقلی را خنثی می کنند، زیرا بعد از رها شدن متمایل به تبدیل شدن به حالت اولیه هستند، از این رو در زیر تار خنثی در بتن فشار زیادی وارد می شود که در برابر نیروی ایجاد شده توسط بارهای ثقلی در بتن قرار می گیرد به همین دلیل وظیفه این کابل ها خنثی کردن بارهای ثقلی است. از مزایای سقف پیش تنیده می توان به اجرای دهانه های زیاد با کمترین ستون و یا حتی بدون آن اشاره نمود. از این سیستم در اجرای سقف دال بتنی، ساخت پل و پایدار نمودن تونل ها استفاده می شود. سقف پیش تنیده میزان مصرف مصالح را به حداقل می رساند و منجر به سبک شدن سازه می شود. سقف پیش ‌تنیده جدیدترین نوع سقف ساختمانی است که به صنعت ساخت ‌و ساز ایران وارد شده است. جهت اجرای این سقف کابل‌ هایی در داخل دال ‌های بتنی سقف قرار می ‌گیرند. اجرای این سقف چندان ساده و راحت نیست و بنابراین به دانش فنی کافی، ابزار و ادوات مناسب نیاز است. مراحل اجرای این سقف به ترتیب زیر هستند:

  1. قالب ‌بندی
  2. آرماتوربندی
  3. قرار دادن کابل ‌ها
  4. نصب chair و تأمین پروفیل کابل ‌ها
  5. بتن ‌ریزی
  6. عملیات کشش

 

  • سقف‌های شیب‌دار

سقف تخت به سقف‌هایی گفته می‌شود که زاویه بین آن‌ها تا خط افق بین صفر تا ۱۰ درجه باشد. همچنین اگر این زاویه بین ۱۰ تا ۷۰ درجه باشد این سقف‌ها به سقف‌های‌ شیب‌دار اطلاق می‌گردند. سقف‌های قوسی نیز یکی دیگر از انواع سقف ها هستند که مانند گنبد‌ اند که استفاده از آن در زمان قدیم مرسوم بود و امروزه خیلی کمتر اجرا می‌شود. شیب سقف‌ها نیز بستگی به میزان بارندگی و نوع بارش و نظر مهندسین طراح دارد، مثل شمال کشور که بیشتر سقف خانه‌ها شیب‌دار است مخصوصا خانه‌های ویلایی و روستایی. سقف‌های شیب‌دار متداول عبارت‌اند از: یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه.

 

  • سقف‌های کامپوزیت

این سقف در اسکلت فلزی قابل اجراست و از ترکیب بتن و فلز ساخته می شود. از اجزای تشکیل دهنده سقف کامپوزیت می توان به مواردی نظیر آرماتور حرارتی، بتن، تیر فرعی و برش گیر اشاره نمود.

در این سقف ها از یونولیت استفاده نمی شود و برای نازک کاری آن و ایجاد سطحی یکپارچه در زیر آن از سقف کاذب یا سقف رابیتس استفاده می شود. برش گیرهایی که در این نوع سقف به کار می روند، گل میخ هستند و وظیفه آنها اتصال ورق های پوششی به تیرهای فرعی است.

 

 

  • سقف یوبوت

بسیار شبیه به سقف کوبیاکس است تنها وجه تمایز این دو نوع سقف نوع و شکل قالب ‌های مورد استفاده می ‌باشد. مصالح مورد نیاز برای سقف یوبوت عبارتند از: میلگرد، بتن و قالب ‌های پلی پروپلین. جهت اجرای این سقف قالب‌ های پلی پروپیلن، بین میلگردها بالا و پایین قرار داده می ‌شوند. سپس دور این قالب ‌ها بتن ‌ریزی می ‌شود و یک سطح صاف و سطح حاصل می‌ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *