برترین تکنولوژی‌ های نوین ساختمانی در صنعت ساخت وساز

پرینت‌های سه ‌بعدی

امروزه صحبت از پرینترهای سه بعدی به گوش افراد بسیار زیادی رسیده است، قطعا شما نیز اطلاعاتی در مورد این نوع از پرینتر ها دارید، این نوع از پرینترها تصاویر روی کامپیوتر را همانند نمونه واقعی و در سه بعد می‌سازند، با این نوع از پرینترها یک ساختمان کامل در مدت زمان بسیار اندکی ساخته می‌شود. روش کار نیز به این گونه است که کار ساخت به صورت لایه لایه انجام می‌شود و لایه‌های مختلف یکی پس از دیگری بر روی هم قرار میگیرند. جالب است بدانید حدود یک سال و نیم پیش در کشور چین، یک مجتمع آپارتمانی 5 طبقه در اندازه اصلی و واقعی به وسیله ی پرینتر سه بعدی به اجرا رسیده است. همچنین ناسا نیز اعلام کرد می‌تواند بخشی از فضاپیماهای خود را با استفاده از دستگاه‌های پرینتر سه بعدی بسازد. بنابراین این دستگاه می‌تواند به ساخت  مصالحی که در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می شوند هم کمک کند، که از مزایای آن سرعت بالای تولید مصالح و هزینه کمتر آن در مقایسه با تولیدات سنتی است. این تکنولوژی‌ها در واقع به صرفه‌جویی در هزینه و زمان هم کمک می‌کند.

درون‌ها یا پهباد‌ها

شاید کاربرد این تکنولوژی نوین که یکی از تازه وارد‌ها به صنعت ساختمانی است کمی عجیب و به مقداری معرفی نیاز داشته باشد. پهباد‌ها (Drones) با کارکرد خود‌ می‌توانند شیوه اجرای پروژه‌های ساختمانی را کاملاً تغییر بدهند. پهباد‌ها (درون‌ها) امروزی در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی بزرگ به کار گرفته شده‌اند و پتانسیل‌های خود را به منظور کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و زمان، محدود کردن بسیاری از خطاهای انسانی و افزایش ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی نشان داده‌اند.

یکی از بارزترین نمونه‌های استفاده از پهباد‌ها به مانند سایر تکنولوژی‌های مدرن را‌ می‌توان در شهر ابوظبی امارات پیدا کرد. شهرداری این شهر به منظور نظارت بهتر بر عملیات‌های اجرایی پروژه‌های ساختمانی و رعایت استاندارد‌های در نظر گرفته، از این تکنولوژی استفاده کرده است.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت‌های مجازی (VR) و افزوده (AR) تأثیر به سزایی در قوه تخیل و استفاده از آن در صنعت ساختمانی دارد. تفاوت بسیار شاخصی میان این دو واقعیت وجود دارد و بسیاری آگاه به این موضوع نیستند. واقعیت افزوده یک تصویر خلق شده توسط کامپیوتر است که در جلوی دید کاربر در دنیای واقعی قرار‌ می‌گیرد و واقعیت مجازی هم تنها سعی دارد که محیط‌های شبیه‌سازی شده را جایگزین دنیای واقعی کند.

بدون شک پروژه‌های ساختمان‌سازی روز به روز در حال پیچیده شدن هستند هر دوی این دو تکنولوژی ساختمانی‌ می‌توانند به آشکارسازی و تشخیص خطاهای طراحی و خطاهای مختصات کمک کنند. واقعیت افزوده از این قابلیت برخوردار است که با ارائه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به تسریع هماهنگی میان طراحان، مشاوران و گروه‌های عملیاتی کمک کند. واقعیت مجازی کمک می‌کند تا معمار، مهندس و صاحبخانه نمای ابتدایی تا انتهایی منزل خود را ببیند و نسبت به تغییرات لازم اقدام کند این فناوری پیشرفته‌تر از امکانات تکنولوژی امروزی همچون اتوکد و تری‌دی مکس است و با دقت بسیار بالا و جزئیات بسیار نمایش داده می‌شود به گونه ای که کاربر خود را در آن فضا احساس می‌کند.

پوشیدنی‌ها

تکنولوژی نوین پوشیدنی (Wearable) یا همان قابل حمل دیگر به حوزه‌های الکترونیکی محدود نشده است و چند سالی است که به صنعت ساخت و ساز نیز وارد شده است. این گجت‌های پوشیدنی قادر به گردآوری و تحلیل داده‌های گسترده‌ای هستند که‌ می‌توانند در سنجش و بهبود استاندارد‌های بهداشت و ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی بسیار به کار آیند.

بتن خود ترمیم شونده

تعمیر و بازسازی برج‌ها و ساختمان‌ها نیازمند هزینه‌های سرسام‌آور و صرف انرژی بسیار زیادی است که یکی از راه‌حل‌ها برای جلوگیری از این مساله استفاده از بتن‌هایی است که خودشان را بازسازی می‌کنند در واقع این بتن‌ها با تعمیر خودشان به عمر مفید ساختمان‌ها می‌افزایند. تکنولوژی بتن‌های بازسازی شونده به این صورت است که با نفوذ آب به آنها باکتری درون آنها فعال شده و شروع به بازسازی خود می‌کند.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی‌های تجدیدپذیر شامل منابع متنوعی است که از انرژی‌های طبیعی و قابل‌دسترس به‌وجود می‌آید. استفاده از این انرژی‌ها موجب کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی شده و میزان آلودگی محیط‌زیست را کاهش می‌دهد. افزایش روزافزون تقاضای انرژی،‌ توسعه و کاربرد منابع تجدیدپذیر در جهان را  هر روز ضروری‌تر می‌سازند. آمار و ارقام نشان می‌دهد ساختمان‌های دارای طراحی‌های نامناسب سهم زیادی در مصرف انرژی و تأثیر زیست‌محیطی منفی بر سلامت انسان دارند.

با استفاده از انرژی خورشید در سازه‌ مدرن می‎‌توان هزینه مصرف انرژی را به شدت کاهش داد و کمک چشمگیری به محیط زیست کرد. همچنین میزان مصرف سیستم گرمایش و سرمایش در این نوع ساختمان‌ها مقرون به صرفه خواهد بود و ساخت مصالح سازگار با محیط زیست آسیب کمتری به آن وارد می کند.

آسانسورهای چند جهته بدون کابل

مشکل فعلی آسانسورها اشغال فضا تنها برای حرکت در یک راستا است. آسانسورهای جدید به دلیل بدون کابل بودن می توانند در جهت ها و راستاهای مختلفی حرکت کنند.  ایده‌ی آسانسور بدون کابل (rope free elevator) با توانایی حرکت در راستای افق، ایده ی کمپانی آلمانی است که اخیرا سیستمی به نام “MULTI” را در یک برج 246 متری در روتوایل ( Rottweil ) آلمان به آزمایش گذاشته است. در این سیستم با استفاده از تکنولوژی موتور خطی ، قابلیت استفاده از یک شفت توسط چند کابین آسانسور فراهم آمده است.

روش کار این نوع آسانسور بدون کابل به این صورت است که دارای یک بخش مبدل است که با قابلیت چرخش، جهت حرکت را از افقی به عمودی و بالعکس تغییر می‌دهد. این کمپانی قصد دارد این سیستم را در ساختمان‌های مرتفع پیاده سازی نماید، یکی از برنامه های این کمپانی استفاده از این آسانسورها در شبکه‌های قطار زیرزمینی است. ساخت آسانسورهای بدون کابل، گامی بزرگ در جهت پیشرفت تکنولوژی جابجایی افراد در ساختمان‌ها محسوب میشود. تغییر این رویه می‌تواند پیشرفت‌های چشمگیری را در فناوری آسانسور ایجاد نماید چرا که این اختراع بشر بالغ بر 160 سال است که به استفاده از کابل وابسته بوده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *