بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

آیا بازسازی حمام شما ارزش سرمایه گذاری دارد یا خیر

ارزششو داره؟

خوب ، این بستگی به هدف بازسازی حمام شما دارد. اگر کاملاً شخصی است و می خواهید حمام موجود خود را ارتقا دهید ، می تواند ارزشش را داشته باشد.
اگر قصد دارید به زیبایی حمام خود بی افزایید ، بهتر است ابتدا برخی از هزینه ها را در نظر بگیرید. برخی از هزینه هایی که در بازسازی حمام معمولی انتظار می رود می تواند شامل ، تخریب ، برق کشی ، لوله کشی ، عایق کاری ، شیرآلات ، کاشی کاری و … باشد.

1. سبک و سلیقه خود را مشخص کنید

انتخاب بین سبک ها و متریال های مختلف موجود می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. با این حال ، قبل از تصمیم گیری ، هزینه متوسط ​​مربوط به سبک ها و موارد مختلفی را که بیشتر در حمام استفاده می شود ، در نظر بگیرید. در نظر گرفتن سبک و سلیقه همچنین مشورت با یک طراح ، میتواند تا حد زیادی شما را به یک هدف عالی نزدیکتر کند.

2. اولویت های خود را تعیین کنید

نکته دیگر قبل از ملاقات با یک طراح این است لیستی از ویژگیهایی که از حمام جدید خود انتظار دارید تهیه کنید اولویت های شما همیشه می توانند تغییر کنند ، اما مقداری آمادگی بیشتر روند طراحی را تسریع میبخشد. این را بدانید که اولویتهای شما در هزینه تمام شده یک بازسازی تاثیر گذار است بنابراین هرچه از افراد با تجربه و آشنا در این زمینه کمک بگیرید به نفع شما است.

3. لوله کشی های قدیمی را تا حد ممکن تغییر ندهید

یک تاکتیک بزرگ برای صرفه جویی در هزینه این است که لوله کشی خود را در جایی که هست نگه دارید. تغییرات عمده ساختاری ، به ویژه در لوله کشی حمام ، می تواند به سرعت کل بودجه بازسازی حمام شما را افزایش دهد. جابجایی لوله کشی را نباید با تعویض لوله کشی اشتباه گرفت.
شاید شما به دنبال تغییر هستید اما مطمئن نیستید که چقدر می خواهید برای آن هزینه کنید. در این مورد ، به جای بازسازی کامل فضا ، برخی از ویژگی های حمام خود را تغییر دهید.


به عنوان مثال ، نگاه کردن به کاشی های فرسوده قدیمی به طرز قابل ملاحظه ای چالش برانگیز است.
به جای تخریب کامل آنها ، اصلاح مجدد می تواند ظاهر کلاسیک آنها را بازگرداند در حالی که به جیب شما آسیبی نمی رساند.

چه زمانی نیاز به بازسازی سرویس بهداشتی و حمام می باشد؟

سرویس بهداشتی و حمام یکی از فضاهایی است که در یک واحد مسکونی بسیار مورد استفاده است و شیک بودن آن بسیار به چشم خواهد آمد. همچنین تجهیزاتی مانند توالت، دوش حمام و روشویی می تواند نقش زیادی در آسایش افراد داشته باشد. بنابراین با بازسازی سرویس بهداشتی و حمام می توان ساختمانی به روز و زیبا داشت. سرویس های بهداشتی و حمام ساختمان به دلیل های زیادی ممکن است نیاز به بازسازی داشته باشند که دلایل آن به شرح زیر می باشد:

  • فرسوده شدن وسائل داخل حمام و سرویس بهداشتی مانند کاشی، شیر آلات، دوش و روشویی
  • نشتی در لوله های آب و یا فاضلاب های حمام و سرویس بهداشتی و عایق بندی کف حمام
  • قدیمی شدن دکوراسیون
  •  کمبود فضای مناسب

مرحله اول: تعیین هزینه

دقت کنید بازسازی سرویس بهداشتی و حمام با توجه به تعمیراتی که دارد دارای قیمت های متفاوتی می باشد. به طور مثال در صورتی که مشکل فقط بازسازی لوله های آب و فاضلاب باشد هزینه ها از موقعی که تجهیزاتی مانند شیرآلات و یا توالت قرار است تعویض شود، کم تر می باشد. بنابراین باید قبل از شروع بازسازی سرویس بهداشتی و حمام مواردی که نیاز به نوسازی دارد را مشخص کنید و اقلام آن تهیه گردد. برای بازسازی نیاز به تخصص های گوناگون مانند لوله کش، کاشی کار، برق کار و نصاب تجهیزات می باشد و لازم است که با متخصصین این موارد همکاری نمایید.

مرحله دوم: قطع آب و برق

ممکن است در زمان بازسازی سرویس بهداشتی و حمام به لوله کشی ساختمان آسیب وارد شود و بهتر است فلکه اصلی شیر ساختمان بسته شود. در صورتی که لوله کشی ساختمان کلکتوری باشد می توان با بستن شیر کلکتور ، کار را انجام داد که تنها آب واحد شما قطع شده باشد و باعث مزاحمت برای دیگر همسایه ها نشوید.
در زمان برداشتن کاشی و سرامیک کف سرویس بهداشتی و حمام باید دقت کرد که به سیم های برق آسیبی وارد نشود و برای ایمن بودن کار باید برق آن مکان قطع شود.

مرحله سوم: جدا کردن تجهیزات داخلی

در مرحله سوم و زمانی که میخواهیم تجهیزات داخلی مانند توالت، سینک روشویی، وان حمام، کاشی و سرامیک و شیرآلات را جدا کنیم باید به چند نکته توجه داشته باشیم:

  • در ابتدا کاسه توالت را جدا کنید و بعد اقدام به برداشتن دوش حمام و شیرآلات داخلی سرویس بهداشتی و حمام نمایید.
  • مرحله بعدی جدا کردن روشویی و کابینت آن می باشد.
  • پس از خارج کردن تجهیزات می توانید کاشی ها و سرامیک را جدا کنید.
  • فن حمام و سرویس بهداشتی را هم از روی دیوار یا سقف جدا کنید.

مرحله چهارم: تعویض لوله های قدیمی آب و فاضلاب

از مراحل مهم در بازسازی سرویس بهداشتی و حمام خارج نمودن لوله های قدیمی آب و فاضلاب و جایگزینی لوله های جدید می باشد. به دلیل فرسودگی در لوله ها این بخش جزو موارد ضروری می باشد. در مراحل بازسازی سرویس بهداشتی و حمام نیاز به برداشتن کاشی ها و سرامیک ها می باشد و می توان همان موقع اقدام به عوض نمودن لوله ها هم نمود. تغییر و نوسازی لوله ها در صورتی که با بازسازی سرویس بهداشتی و حمام همزمان شود بسیار بهینه خواهد بود.
برای عملی کردن این کار باید شیر فلکه آب حمام و سرویس بهداشتی را ببندید و بعد لوله های قدیمی را جدا کنید. این مرحله باید توسط فردی با تجربه انجام شود زیرا برداشتن لوله های قبلی مهم است. به طور مثال قطع کردن لوله های پولیکا و پوشفیت از لوله های چدن و یا فلز راحت تر بوده و زمان کم تری را می گیرد.
برای قطع کردن لوله فاضلاب اول لوله فاضلاب اصلی را پیدا می کنیم و سپس انشعابات آن را خارج کرده و قطع می نماییم. بعد از تهیه لوله های فاضلاب جدید باید در این مرحله آن را اتصال نمایید.
توصیه ما این است که سعی کنید بهترین لوله را به منظور استفاده در سیستم لوله کشی آب و فاضلاب در نظر بگیرید. بهتر است در این زمینه با یک متخصص لوله کشی ساختمان مشورت نمایید و کار را برای خرید لوله های مناسب به دست آن ها بسپارید.

مرحله پنجم: کاشی کاری دیوار و سرامیک کف

پس از جدا سازی تجهیزات داخلی مانند دوش حمام، توالت، آینه و روشویی و کندن لوله ها و کاشی و سرامیک نوبت به کاشی کاری جدید می رسد. برای این که فضا را بزرگتر نمایش دهید می توانید در نوع و رنگ کاشی ها دقت نمایید. بعد از نصب کاشی های جدید روی دیوار به سراغ سرامیک کف حمام می رویم.


حتماً از چسب های آب بندی در بین فضاهای خالی کاشی ها استفاده نمایید تا مانع از نفوذ آب به داخل ساختمان گردد.

مرحله ششم: انتخاب تجهیزات جدید

از نکته های مهم در زمان بازسازی سرویس بهداشتی و حمام، انتخاب تجهیزات جدیدی است که فضا را بزرگ تر جلوه دهد. پس می توانید از شیرآلات مدرن استفاده نمایید تا هم فضای کمی را اشغال نمایند و هم زیبایی فضا را افزایش دهند.
مدل روشویی هم می تواند مدل سنگی، کابینت دار، پایه دار و بدون پایه و سه گوش باشد. آینه توالت و کنسول بلند نیز باعث بزرگ نشان دادن فضا می شود.

مرحله هفتم: نصب تجهیزات جدید

پس از انتخاب تجهیزات مورد نیاز باید جهت نصب آن اقدام نمایید. برای افزایش فضای مفید در حمام می توانید به جای وان از کابین دوش استفاده کنید. همچنین توالت ایرانی را با توالت فرنگی جایگزین کنید. بعد از این مراحل و نصب تجهیزات شروع به نصب روشویی و شیرآلات می کنیم و سپس لوله های آب و فاضلاب آن ها را هم وصل می نماییم.

مرحله هشتم: نصب فن هواکش و روشنایی

در آخرین مرحله و بعد از نصب کاشی وسرامیک و نصب تجهیزات داخلی نوبت به نصب هواکش و روشنایی می رسد. نیاز به هواکش هم در حمام و سرویس بهداشتی از ضروریات است که باعث شود که رطوبت آن مکان ها را خارج نماید. همچنین نصب یک سیستم روشنایی می تواند باعث زیباتر شدن مکان بازسازی شده بشود.